کد مطلب:234312 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

پاداش و کیفر
فاما عذابه فالحزن و اما ثوابه فالفرح و اصل الحزن فی الطحال و اصل الفرح فی الثرب و الكلیتین و منهما عرقان موصلان الی الوجه فمن هناك یظهر الفرح و الحزن فتری علامتهما فی الوجه.

به گفته ی قدمای از اطبا، طحال مفرغ سوداء بارد و یا بس و غلیظ است و چنین سودائی ضد صفا و روشنی روح است، فرح و انبساط روح از صفا و پاكی خون است وقتی خون ممزوج بسودا شد كثیف و غلیظ میشود و نشاط روح را نابود میسازد.

لذا اشخاص سوداوی مزاج غالبا در غم و اندوه و خیالات باطل بسر میبرند. معالجه ی قطعی این اشخاص این است كه خونشان را از سوداء تصفیه كنند برای تصفیه خون دانشمندان طب قدیم راه های مختلفی میسپردند كه اغلب سودمند و سریع التأثیر بود یكی از آنها تصفیه خون بوسیله خوردن بسیاری از میوه هاست.

طب امروز اندوه زیاد را نتیجه كمبود بعضی از ویتامین ها خصوص ویتامین ث میداند. كمبود این ویتامین موجب غلظت خون و چسبندگی آن و تصلب شرائین، ورم جدار ورید، تنگ شدن عروق، سیاه شدن شریان و غیره است كه هر كدام علاوه بر تولید بیماریهای زیاد ماند فشار خون، سكته، فلج ناقص و آنژین مولد غم و غصه ی فراوانست.

در میان میوه ها لیمو ترش و شیرین كمبود این ویتامین را ببهترین



[ صفحه 91]



وجه جبران میكند خوردن لیمو ترش عمل طحال را تقویت میكند در نتیجه، مواد بیگانه كه در خون رسوب كرده و موجب غلظت آن شده از بین میبرد.

ثرب گوشت نازك و پوست هائی است كه روی معده و روده ها و عروق و شرائین را می پوشاند ابتدایش دهان معده و انتهایش معاء (روده) پنجم است كه قولون نامیده میشود و جهت اینكه فرح و خوشی از اینجا پیدا میشود آنست كه بواسطه كثرت عروق و شرائین خون و رطوبت بدن بسوی كلیه جذب میشود و سبب صفا و روشنی خون میگردد، خون را رقیق و لطیف ساخته روح را شاد و منبسط میسازد.

برای بكار انداختن كلیه نیز داروهای زیادی بدست آورده اند ولی علم غذا شناسی امروز بهترین معالجه را بوسیله ی خوردن اقسام میوه ها خصوص انگور شناخته است.

در میان طبقه ی از مردم برای مبارزه با اندوه خوردن شراب متداول شده ولی چنانكه علم آنرا اثبات كرده و در این كتاب هم خواهید خواند این نحوه معالجه جز ایجاد یك نوع مسمومیت چیزی نیست و بهمین جهت هم دیده شده كه خودن شراب شخص را بغم و اندوه فراوان مبتلا و بگریه در آورده است. آری شراب سمی است كه غم را نابود نمیكند بلكه عقل را از بین میبرد تا شخص نتواند درباره ی مشكلات زندگیش فكر كند و اندوهناك شود.

بلی خوردن انگور و آب آن این تأثیر را دارد و موجب خوشحالی و نشاط میگردد چنانكه امام ششم علیه السلام روایت كرده



[ صفحه 92]



كه نوح نبی علیه السلام از اندوه فراوان به خداوند تعالی شكایت كرد دستور رسید كه انگور بخور.

خوردن زعفران و لوبیا سبز و تره در نشاط روح و خوشی بسیار مؤثر است.



[ صفحه 93]